fredag 3 augusti 2012

Mycket att lära...

Jag har haft den äran att utöva yoga 2 gånger denna veckan.

Jag har varit jättedålig på att vara på asia spa nu under sommaren, 
men med tanke på mitt senaste inlägg inser väl vem som helst att 
jag behöver tagga ner lite...

Hade en mkt intressant yoga klass i torsdags kväll, 
där vi fick veta mer om just yoga, som jag inte hade en aning om...

Yogans 8 "armar/grenar"; sätt som vi kan bli en bättre människa.

1. YAMA (Förstör negativitet) 
1a. Ahimsa (icke våld)
1b. Satya (att vara sann)
1c. Asteya (att inte stjäla)
1d. Brahmacharya (avhållsamhet eller självdiciplin)
1e. Aparigraha (att inte vara girig) 

2. NIYAMA (skapar positiva förutsättningar)
2a. Saucha (inre och yttre renhet)
2b. Santhosa (tillfreds)
2c. Tapas (övningar i självdiciplin)
2d. Svadhayaya (andliga studier)
2e. Iswara pranidhana (överlåtande åt en högre makt)

3. ASANAS (själva utövandet av yogan, ställningar, positioner, det jag gjort denna veckan)

4. PRANAYAMA (andningsövningar, andningskontroll)

5. PRATYAHARA (avstängning av sinnena)

6. DHARANA (koncentration)

7. DHYANA (meditation)

8. SAMADHI (självinsikt)

Så alltså, jag som trodde jag går på yoga och börjar kunna det... Det är ju bara en liten del av hela grejen det här med de kroppsliga övningarna. Instruktören berättade en del om gren 1 & 2 hur man ska tänka och försöka efterleva dessa, mkt intressant. Tror definitivt att vi alla varit mycket bättre och mer harmoniska människor om vi levde efter detta. Det är så fint och genomtänkt, men så är det ju också ett 5000 år gammalt levnadssätt.

Jag känner mig lugnare nu, dels fick vi lite barnvakt igår och har kommit ikapp lite här hemma. 
Och så försöker jag ha lite mer självinsikt och ta vardagen lite för vad den är, nu är vi småbarnsföräldrar och vi får lov att se hängiga ut ibland, hemmet får vara ett bombnedslag...

                            Ha en fortsatt trevlig kväll alla! Namaste <3 

         


               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar